vineri, 29 martie 2013

Hermeneutica indefinitului – III Jocul semnelor


"Inconştientul naturii

Inconştientul nu este despărţit dramatic de conştient.
El poate fi şi ascuns dar poate fi şi conştientizat.
El nu este o transcendenţă lipsită de imanent
fiind generat şi generator de sistem întrupat.
Conştientul şi inconştientul se află în joc de mişcare
în tot ce stă pe loc sau se schimbă-n arhaic
fiind legătură de sânge între poziţie şi relaţionare,
între fire de eroic şi lucru prozaic.

Inconştientul e alt nume pentru infinit de acte creatoare,
indicând artistic spre genetici renăscute din trecut,
spre miriada de factori întâlniţi într-o realizare,
spre indici de mediu şi confluenţe ce în noi au crescut.

În inconştient se leagă spre vieţuire integrală
şi timpul şi spaţiul şi mişcarea polară,
şi instinctul şi intuiţia şi inspiraţia abisală,
şi faptul ideatic şi îndemnul solar şi viaţa milenară.

Există un inconştient în natură cu sens de conştiinţă:
el se arată în trecutul pe care se făureşte o vieţuitoare,
se valorifică prin experienţă dată de la fiinţă la fiinţă
şi se vădeşte îndeosebi prin viaţă normal trăitoare.

Inconştientul naturii e conştientul ce o ghidează-n alegeri,
este gândirea ei deplină de sine pusă total în acţiune.
El e preaplinul de norme şi directive adunate-n culegeri
spre care se apleacă superficial a conştiinţei ficţiune
ca o parte inconştientă oarecare a naturii fiinţei integrale...




Adiere de gând ce se adună

Eul, la fel ca oricând, e o adiere de gând ce se adună.
Iubit de vânt, atras de nori, înrădăcinat în furtună,
dincolo de oricine, chibzuit de oricare el pare cărare
de iubire de sine chemată spre întruchipare...
Aflat Aici şi uneori chiar dincolo de conştiinţă,
prin icoane acceptate spre iluzie de fiinţă,
eul se crede a fi mai mult decât simţire de zis
dar, sub semn de abis, el poate fi doar nălucire şi vis...

Precum pare că este dincolo de al său drum,
el suflă întru veşnicie chemată spre Acum,
dincolo de sânge, de trup şi de scrum, prin voie de glie,
prin iubire de jar reaprins spre dorinţă-făclie...

Cel ce este identitate prin fapte cugetându-şi urmare
dincolo de timp, sub oglinda din mintea cea amăgitoare,
e uneori doar voce tăcută spre a inimii dăruire
şi râu pornit din Întreg spre a sinelui închipuire...
Aşa, precum nu este, el vine totuşi şi ne dă de veste
şi ne salută pe noi toţi - cei ce, visând, vedem că este...





Tu eşti

- Tu eşti?... Tu cine eşti?...
Tu vrei?...
Precum ţi-e firea sau precum ţi-e dorul?
Aha... Vrei deci să-mi zici o slovă...
Vorbeşte atunci, glăsuieşte-mi degrabă!
Te rog să nu taci, arată-te-n vorbă:
Te-ai emoţionat? Haide, nu fi sentimentală...
E timpul acum să cânţi,
e momentul tău, spre tine îndreaptă-ţi tu mintea
şi vino cu a ta şoptire de sensuri personale,
şi spune-mi de a tale nume şi timpuri,
şi povesteşte-mi acum despre a ta chemare...

- Ascultă atunci:
Era aşa, atunci, precum nu mai este,
era ca nicicând precum acum nu este,
era o prezenţă în tine
ce vreau să o văd din nou în a ochilor tăi sclipire -
priveşte-o aici - în ochii mei: ea este!

O vezi? Aici, în ochii mei - priveşte în tine!
Închide cuprinsul indefinitului şi zi odată cu mine:
- „Tu ce eşti?
Eşti mai mult decât crezi?
Mai puţin decât vezi?
Mai mult decât pot eu să visez?”

Şi apoi răspunde-ţi:
- „Eu nu sunt mai puţin de o clipă,
şi nici mai mult de un timp...
Nu sunt ce nu este când flutură gând
decât atunci când spaţiul îl întrec mergând...

Eu sunt cel care înţelege acum,
precum nu se cade, ceea ce adie,
mai mult decât ştie sau poate să ştie, un hermeneut -
o lume de vorbe ce se nasc în scrum...”




Existenţă

- Tu cine eşti?...
O nălucă de vorbă sau un cântar de tăcere?
O voinţă de nevoie sobră?
O dorinţă de sălbatică libertate?
O fire închisă în citire de fapte?
Un dor scăpat spre putere?
O ispitire spre cuvântare-n şoapte?
O grabă către noutate?...

Cine eşti tu?...
O nălucă de vorbă sau un cântar de tăcere?
Te rog să nu taci:
purcede spre slovă şi spre sentiment!
Lasă emoţia în imanent
şi vindecă-ţi sufletul de a lui durere
prin şoptire care cere sensuri personale
sustrase din curent!

- Eu... eu sunt cel ce sunt, mai mult ca oricând,
dincolo de orice,
adiere de vânt prin câmpiile gând;
dincolo de oricare,
încântare de vorbe pe a sensului cărare;
dincolo de oricine,
prin tine, cu voie de iubire, spre mine...

Eu sunt cel ce este,
mai mult prin fapte cugetând,
dincolo de timp;
plăsmuire de văz în a minţii oglindire,
dincolo de schimbare;
auzire de voce spre a inimii dăruire,
dincolo de noi,
prin Întreg, cu voie de Ideal, spre Sine!

Eu sunt precum sunt, mai mult aici, acum,
dincolo de veşnicul drum,
suflare de emoţie întru veşnicie;
dincolo de sânge şi de trup,
intenţie de viaţă şi voie de glie;
dincolo de mine,
prin Tot, spre dorinţă nestinsă de tine!...

Dar tu cine eşti?...
Un vis cu normă pornit prin simpatie de moralitate
spre discriminări de păcate judecate spre triere,
spre despărţiri de copiere, spre fluturări de virtualitate?...

Cine eşti tu?...
O adiere de noimă ce cade din cer uşor descendent?
O clipă urnită către abundent de cuvinte?
O chemare la înviere, din noroi de mistere
spre scrum de sensuri foarte rezistent?...

- Eu sunt... Eu sunt
o bătaie ritmică de tobă
în prezenţă de identitate,
o sclipire de finalitate
văzută prin ochi de plăcere,
o nuanţă de vedere
rătăcită prin câmp de realitate!...

Eu sunt... cuprins în acte de formă
spre indefinire către ascendent...
Privesc spre imanent
bine dotat cu uşoare himere
şi te întreb şi eu cu plăcere
de jocul din sensul transcendent...

Eu sunt mai mult decât sunt,
mai puţin decât este,
dincolo de voinţă, dincoace de dorinţă.
Eu sunt mai mult decât o amăgire de vis
şi mai puţin decât o simţire de zis:
Eu sunt, precum nu este,
mai mult şi mai puţin;
eu vin, eu dau de veste
şi te salut pe tine: cel ce este!




Orizontul contopirii

Se întâlneşte eul cu lucrul din vise,
se contopeşte zarea cu orizontul integru
şi se văd în lume limite nescrise...
Magic se colorează eul cu non-eu
prin nuanţe, dispuse între alb şi negru,
venite spre lumină peste văzul meu...

Se îmbrăţişează spre unire de formă
interval de fiinţă şi salut din mers;
se aleargă prin infinit de vorbă
prezenţa ce este şi eu şi non-eu
şi timpul tău iscodit spre sens
şi orizontul meu înţeles cu greu...

Curge dual proiecţia oglinzii prin fire
prin imagine de sine însoţită de non-sine
spre interval de gând închis în simţire:
ea deschide esenţa cea ascunsă
spre eul delimitărilor senine
prin acte de comunicare nespusă...

Oscilând pe linie naivă spre demarcaţie
între cerul ce nicicând nu coboară din înalt
şi pământul limitat la o plană incantaţie
orizontul identităţii chemat spre integrare
figurează între non-eu şi sinele de salt
şi nu se opreşte la o singură palpare.

Rămânând distincţi în percepţie aparentă,
deşi în faptă sunt mereu împreunaţi,
eul şi non-eul se topesc în viaţă inocentă...
Orizontul îmbrăţişării impersonale
uneşte destinul celor integraţi
prin semn transmis către înălţări abisale...

Ceaţa îndoielii faţă de fictive împărţiri
alungă margini iluzorii din a sa prezenţă
prin apropiere de eu spre ale tale priviri...
Pornit şi spre indistincţie şi spre despărţire,
orizontul, dacă e să fie mai mult decât absenţă,
e îndemn clar să ne ferim de amăgire...

Cum nu e floare fără de pământ să o crească
şi fără de cer care să o lumineze şi să o cucerească
nu e nici orizont în care eul şi lumea să nu se contopească!




Eul

Eu arată spre mine, spre sine şi spre a ta fiinţă
căci fără „tu” şi „ea” şi „ei” nu ar fi referinţă
ca să arate în noi spre a eului conştiinţă.

A spune că „eul este” nu înseamnă „eu sunt”:
eul care este şi eu care sunt
se disting prin accente subtile de cuvânt:

Eul care este se afirmă pe sine-n circumstanţă,
eu care sunt mă recunosc pe mine ca substanţă,
eul este acolo atribut, eu sunt aici esenţă nu distanţă!

Eul este ceva depărtat, ceva impersonal şi nealarmant,
eu sunt eu apropiat, acel eu personal, eu cel constant:
eu reper pentru schimbare, nu doar un punct distant!

Eul este” nu este „eu sunt”:
eul din „este” nu e acelaşi cu eul din „sunt”
pentru că eu nu este ci eu sunt!

Totuşi eu este chiar dacă eu nu sunt „este”
mai ales dacă este o ea de care să se lege ceea ce este
sau o „aceasta” înţeleasă prin prezenţa ce-ului ce este.

Ce-ul şi eul ce este reflectă pe sunt:
căci ce e „Eul ce este?” dacă nu „Eu care sunt!”?





Deoarece „este” este...

Este poate fi fiinţă, este poate fi prezenţă;
este poate să nu fie; este este!
Este poate fi nimicul, este poate fi absenţă
este poate şi să fie; este este!

Este indică către existenţă, este se arată în esenţă
este trimite spre formă; este este ceea ce el este.
Este indică spre neant, este se arată-n aparenţă
este trimite spre fundament; este este ceea ce el este!

Este însoţeşte gândirea, este se ridică în conştient
este se revelează-n substanţă; este este ceea ce nu este.
Este însoţeşte simţirea, este se ridică în inconştient
este se revelează-n atribute; este este ceea ce nu este!

Este” este atunci când „este” este.
Când nu este „este” este altceva decât „este”
şi astfel „este” este chiar şi atunci când nu este
pentru că „altceva” este!

Este” este şi când este şi când nu este:
este atunci când este pentru că este;
este atunci când nu este pentru că altceva este.
Este este în „ceva”, este este în „altceva”.

Este este în „este ceva”, este este în „nu este ceva”.
Ce este „este”? Este el „este”? „Este” este el?
Sau poate ea, sau tu, sau altceva?
Este este aşa precum este sau altfel de cum este?

Dacă „este” este exact aşa precum este şi nu altcumva
atunci despre el se poate spune doar atât: este!

Dar dacă despre „este” se poate spune doar „este”,
ce căutăm noi să aflăm prin întrebarea „Ce este „este”?”.
Sau pe scurt: „ce este?”
(altceva decât truismul că „este” este!)

Dacă „este” este altfel de cum este şi nu este el însuşi,
adică aşa cum el este, atunci „este” mai este?
Cum poate deci „este” să fie aşa precum este
dacă el de fapt e altfel de cum este?

Din faptul că „este” este
rezultă oare deci că „este” nu este?

Se pare astfel că atunci când „este” este „este”
atunci „este” este doar „este” şi nimic altceva decât este,
iar când „este” este ceea ce nu este,
adică altfel de cum „este” este, atunci este nu este!

Dar cum poate „este” să nu fie?
Doar „este” prin excelenţă este!
Dacă nu este „este” atunci „este” nu mai este „este”!
Dar dacă „este” „este” şi atunci când „este” nu este
atunci „este” este şi atunci când „este” nu este!

Afirmaţia lui „este” este egală cu negaţia lui „este”
nu pentru că „este” nu este
ci pentru că „este” întotdeauna este
(chiar şi atunci când nu este - sau altfel spus
chiar şi atunci când „este” este în „nu este”!)

Complementară aparent nimicului este fiinţarea (lui)
şi astfel ambele există deopotrivă atunci când nu sunt
şi nu există atunci când ele sunt!

Când zicem că „nimicul” este
zicem de fapt că „nimic” nu este!
Când zicem că „nu este” este zicem că „este” nu este!
Dar dacă „este” este (ceea) ce „nu este”
atunci deopotrivă ne apare
şi că „este” nu este şi că „nu este” este!

Repet: dacă „nu este” este atunci nu este „este”!
Dar dacă „este” nu este
atunci „nu este” nu poate să nu fie
şi prin urmare „este” este!

Deci „nu este” este şi nu este în acelaşi timp:
prin urmare fiinţa lui deopotrivă şi este şi nu este!

Aşadar „este” este ceea ce „este” este
când „este” nu este
şi deopotrivă ceea ce „este” nu este
când „este” este ceea ce el dintotdeauna este!

Deci „este” nu este când „este” nu este „nu este”
fiindcă „este” este „este” când „este” este „este”
şi „este” nu este „este”
când „este” este altcumva decât este!

Este” este „este”
când „este” nu este altfel de cum este.
Este” nu este „este”
când „nu este” „este” la fel cum el este.
Este” este „nu este” ce este „este”
care „este” când „nu este” este ca „este” ce nu este
aşa cum este „este” care nu este!

Dacă „este” este altcumva de cum este
atunci „este” este chiar şi când nu este.
Dacă „este” este doar ceea ce este
atunci când „nu este” este
atunci „este” este ceea ce nu este: adică „nu este”
şi prin urmare „este” este tot una cu „nu este”,
adică „este” este chiar şi când nu este!





Incertitudini incerte

Prima certitudine poate fi
că nu este nici o certitudine pe lume
dar poate fi şi aceea
că o certitudine totuşi este în univers.

Fiind în acelaşi timp şi prezenţă şi lipsă
ceea ce e cert se ascunde
angoasat de sine
mereu în incertitudine!

Nu e cert nici că există incertitudine
nici că ea nu este prezentă:
Dacă incertitudinea ar fi certă nu ar mai fi incertitudine!
Dacă incertitudinea ar fi incertă nu ar mai fi incertitudine!

Când ea este nu este, când ea nu este este!
Atunci totuşi pare că incertitudinea este!
Ba nu: dacă ea ar fi nu am mai avea nici o certitudine
nici măcar pe aceea că ea este!

Existenţa incertitudinii îşi exclude propria existenţă!
Prezenţa ei nu este prezenţă autentică
ci doar promisiune amăgitoare de fiinţă niciodată atinsă,
niciodată ceva mai mult decât o simplă aparenţă!




Ştiinţa ştiinţei

Ce ştim cu siguranţă în ştiinţă?
Ştim că ştim sau ştim că nu ştim?
Este ceva sigur ca fundament de fiinţă?

Dacă am şti că ştim ceea ce în ştiinţă cuprindem
şi dacă ştiinţa nu ar cuprinde tot ceea ce există
atunci am şti că ştiinţa ne este sigură când o atingem!

Dar noi ştim că ştiinţa nu e în stare totul să cuprindă
şi prin urmare ştim că anumite lucruri nu le ştim.
Noi astfel ştim că ştim că ştiinţa ne e limitată:
ştim că nu ştim tot ceea ce-n concepte ni se arată.

Ştim deci că ştim că ştim că nu ştim!

Dar dacă ştim că ştim că ştim că nu ştim
atunci este evident că nu ştim de fapt
ceea ce credem că ştim.
Pe de altă parte ştiind că ne ştim neştiinţa
noi o ştim totuşi pe ea
şi prin urmare ştim ceva...

Dar ce ştim?
Ştim că ştim sau ştim că nu ştim?




Ceea ce când este nu este şi când nu este este

Nu îţi dau mesaje aruncate în sticle pe mare
ci îţi spun direct, meditând pe nisip:
orizontul ideii de a nu avea nici o idee
stropeşte prin chemarea sa de a nu fi o chemare
iluzii zdrobite de intenţia de a nu intenţiona nimic,
de a fi o trecere care nu trece (de-un vis de epopee).

Nu îţi iau apărarea dacă te-ai decis să fii indecis
şi nici dacă acum te-ai hotărât să nu te hotărăşti.
Îţi spun doar, prin zicerea care nimic nu zice (aparent),
să te gândeşti că nu gândeşti,
să cunoşti că nu cunoşti nimic
şi să comunici că nu comunici nimic.

Esenţa afirmării (negate) arată spre negare (afirmată);
ea indică spre cerc vicios, paradox, aporie
de idee, trecere şi chemare care este când nu este;
de hotărâre, zicere şi gândire care nu este când este;
de cunoaştere, comunicare şi afirmare zglobie
a ceea ce când este nu este şi când nu este este!




Fiindcă fiinţa fiind fiită firuieşte

Fiinţa fiindului fiinţează fiitul
fiităţii de fiit fiinţând în fiinţă
fiindcă fiindul fiinţei fiinţează prin a fi
fiind de fiinduri fiinde fiit!

Fiindarea fiindului fiind fiindată
şi fiinţând în fiinţă de fiinţări fiinţate
e fiită să fie fiit de fiitudine
ce fiinţează în fiinţă de fiinţare fiindă.

A fi precum este în sunt precum eşti,
în timp de fiinţă, în neant de fiind,
în spaţiu de fiit, în abis de în-fiinţare,
e fiinţă a firii ce fiind fiită firuieşte
natural fiind în fiind-are.

Firea e fiit de fiinţă ce firuieşte fiindul,
fiinţă a firii ce-n fiit se înfiruieşte
şi fiitate a fiindului ce-n fireire fiinţează
ca fiindat al fiinţei de fire nefireit firuită.




Legături arbitrare, legături reale

Orice se poate spune despre orice...
O ştie poetul, la vreme de odihnă,
o ştie uneori şi filosoful regăsit în tihnă,
că despre orice se poate spune orice...

Cu puţină îndrăzneală concluzivă
şi puţină inteligenţă asociativă
orice apare ca fiind evident legat
de orice altceva există prin al lumii regat -
pentru că în fapt chiar aşa şi este –
a da ceva de veste,
a vorbi despre ceva, sub raport de conştiinţă,
este a vorbi implicit despre tot ce are fiinţă.

A preciza o legătură oarecare
înseamnă a rosti o constatare:
a vedea legătura aceea
în relaţie cu tot ce luceşte sub soare,
cu tot ce trăieşte în întuneric de stele
sub lună încântătoare;
cu tot ce fiinţează în clipire
sub a vieţii dramatică înscenare.

Toate legăturile şi asocierile
sunt deci relativ întâmplătoare,
sunt joc de repetare
şi sunt în esenţă reale
pentru că toate-s totale!




Spune: totul este totul!

Totul este mişcare, schimbare, devenire -
totul este staţionare; nimic nu se schimbă:
nimic nu devine altceva; totul rămâne la fel - amăgire!

Totul este durere, angoasă, nefericire -
totul este plăcere; nimic nu e rătăcire:
totul este iubire; totul este peste tot - în gândire!

Totul este fiinţă, viaţă, existenţă -
totul este neant; nimic nu este nimic:
totul este împlinire; totul în tot se vede - ca potenţă!

Totul este lege, control, ordine, aşezare -
totul este haos; nimic nu se susţine pe sine:
totul este întâmplare; totul visează o lume - cu organizare!

Totul este materie, substanţă, realitate -
totul este iluzie; nimic nu este fizic:
totul este metafizic; totul oglindeşte totul - în finalitate!

Totul este acord, armonie, împăcare -
totul este luptă; nimic nu vrea subjugare:
totul este supravieţuire; totul ameninţă totul - şi în cugetare!
Totul este cuvânt, limbaj, comunicare -
totul este tăcere; nimic nu vorbeşte:
totul este mut; totul interpretează totul - întru penetrare!

Totul este gând, minte, conştiinţă, intelect -
totul este sentiment; nimic nu este de înţeles:
totul este inconştient; totul gândeşte totul - nimic însă coerent!

Totul este dorinţă, sex, expansiune, înmulţire -
totul este detaşare; nimic nu se atrage cu adevărat:
totul este limitat; totul constituie totul - în semn de trezire!

Totul este contradicţie, aberaţie, absurditate -
totul e ok; nimic nu neagă nimic:
totul este ameţit; totul vrăjeşte totul - pentru eternitate!

Totul este ştiinţă, tehnică, obiectivitate -
totul e credinţă; nimic fără fixitate:
totul e relativ; totul leagă totul - prin subiectivitate!

Totul este voinţă, fermitate, decizie -
totul este instinct; nimic nu e lipsit de necesitate:
totul e intuitiv; totul validează totul - cu precizie!

Totul este ipoteză, presupunere, aproximare -
totul este opinie; nimic stabil la înfăţişare:
totul este întrebare; totul răscoleşte totul - prin problematizare!

Totul este ceva - un lucru, o stare, o nuanţă -
totul este vid; nimic capabil de palpare:
totul este nimic; totul goleşte totul - de substanţă!

Totul este gol, golit de intenţie şi consens -
totul este cu rost; nimic aleator în viaţă:
totul este plin; prea plin de urmări – trăite prin sens!

Totul este totul; totul e legat de fapte -
totul este prin sine; nimic despărţit de mine:
totul este peste tot; totul e totul - în toate!


 

Fundamentări a-toate-cuprinzătoare

Căutând fundamente pentru ale vieţii cărări,
singularităţi obiectivate peste tot şi în toate,
găsim de fiecare dată, în noi ca şi în zări,
adevăruri trăite intim prin cugetări şi fapte,

sclipiri de enunţuri intuite spre sens,
clarificări revigorate de a raţiunii dorinţă,
paradigme aforistice iubite de fiinţă,
teorii ale vieţii reflectate într-un vers.

Ne încântă ideea unei reduceri chintesenţă,
de a cuprinde totul în sevă fără de absenţă,
de a îngloba într-o formulare clară şi concisă
tot ce se poate spune despre prima premisă.

Iubim cuvinte cu iz de convingeri motrice
menite adecvării unei direcţii coerente şi precise
cu ale noastre gesturi de vorbe dulci şi amare
prin arzătoare dorinţe urmate de mişcare.

Admitem să aşezăm sisteme de gânduri
pe reflecţii ce cheamă prin a lor intrânduri
mersul destinului şi relaţiile întâmplătoare;
iubim metaforele care pretind explicare.

Totuşi ştim că lumea nu se aşează pe cuvinte.
Cunoaştem limitarea lor la indicaţii relativ fortuite.
Înţelegem că maximele dogmatic universaliste
construiesc realităţi amăgitoare pentru minte.

Iubim deci aforismele ca metafore dinamice
apărute prin zone de timp conceptual darnice
spre provocări iniţiatoare de rodnică implicare
în proiecţii posibile de gând spre judecare.




Integrat în Integral

Gândiristul gândeşte
gândirea ce gândeşte în a lui gândire;
Percepţionistul percepe
percepţia pe care o percepe în a lui simţire;
Intuiţionistul intuieşte
intuiţia a ceea ce el intuieşte că este;
Voliţionistul voieşte
voinţă şi împlinire şi viaţă de poveste.
Convenţionalistul convine
că ceea ce este e ceea ce lui îi convine;
Pragmatistul pragmatizează
ceea ce pragmatic pare că îi face bine;
Utilitaristul utilizează
utilul urmărind utilitatea plenară;
Exterioristul exteriorizează
stabilimentul lumii sale în afară.
Interioristul interiorizează
în interior întreaga sa lume de povară;
Psihologistul psihologizează
în psihicul său fenomene mentale concluzive.
Partiţionistul partiţionează
existenţa căutând distincţii clare şi definitive;
Realistul realizează
realul realităţii ce este în toate cele instinctive...

Integralistul însă integrează integral şi esenţe şi forme
şi viziuni parţial integrate şi viziuni integratoare de părţi.
El vede lipsă în toate câte le poate concepe în vorbe
şi cunoaşte lipsa de rest de pe a vieţii hărţi.
El e dincolo de cuvinte şi doar se joacă cu ele
căci simte mai mult decât poate spune
şi afirmă mai puţin decât a reuşit în sine să adune...
În el se disting şi se îngemănează, prin viaţă de foc,
şi gândire şi percepţie şi intuiţie şi voinţă de joc
şi convenţie şi pragmatism şi utilitate de ideal
şi exterior şi interior şi psihic şi parte şi real
şi peste toate cunună el trăieşte mereu
integrat în Integral!




Mişcarea

Mişcarea este fundament ultim pentru fiinţă;
este sevă de normă şi lege pentru orice instanţă.
Ea este raţiune de a fi şi scop final pentru dorinţă -
e ordin de întemeiere încadrat aprioric în viaţă:
Mişcarea e viaţă... şi viaţa e timp de biruinţă...
Cognitiv înţeleasă şi intuitiv simţită
mişcarea explică omului rosturi de fapte adânci.
Ea se regenerează pe sine, fiind mereu dorită,
şi predică pentru bătrâni, maturi şi prunci
motive de acţiune spre viaţă trăită.

Mişcarea se iubeşte pe sine până la epuizare
(fiindcă fără de schimbare ea nu se mai ştie potenţă)
apoi odihna e chemată spre a-i da energizare.
Astfel ea e prezentă în toate cu iz de auto-suficienţă:
mişcarea sintetizează-n viaţă imbold spre transformare...
Importantă pentru ea nu e atât direcţia cât mersul;
nu e destinul, nici scopul cât e dinamizarea trăirii.
Temei de început şi reper de finalitate ea îşi are sensul
în faptul întâmplării senine spre repetarea firii...

Totul este deci prin mişcare principial argumentat
mai puţin mişcarea însăşi ce rămâne încă de cercetat!




Întâmpină întâmplarea aceasta

Totul este o întâmplare, oarecare:
şi gândul şi fapta şi visul
şi viaţa şi moartea şi timpul...

Totul este o întâmplare întâmplătoare,
o combinaţie de elemente contingente,
născută aleator din proximităţi simplu aparente.

Totul este o întâmplare relativ întâmplătoare.
Bogăţie şi sărăcie, prostie şi deşteptăciune,
sănătate şi boală sunt o întâmplare în această lume.

Totul este o întâmplare neîntâmplătoare
pentru că ce era să fie s-a întâmplat
şi ce este să fie se va întâmpla.

S-a întâmplat deci să se întâmple, odată, repetarea.
Şi de atunci se întâmplă multe lucruri neîntâmplător
din cauze infinite combinate proximal aleator.

Astfel se face că sunt în câmp de realitate
întâmplări neîntâmplătoare şi întâmplări aleatoare -
şi prin urmare - totul este o întâmplare...




Reflecţie secundă

A te întreba de ce te întrebi
e a filosofa de ce filosofezi.
Mai mult – e a te interoga:
Ce e filosofia? Poţi tu să o cercetezi?

Dacă poţi vedea vederea şi auzi auzul,
dacă poţi gândi gândirea şi simţi simţirea
atunci cu siguranţă poţi filosofa şi filosofia,
poţi iubi înţelepciunea iubind-o pe Sofia!
Filosofia filosofiei se întreabă prin urmare:
Ce este filosofia? E o necesitate sau o întâmplare?
Este ceva care revelează fundamente absolute
sau doar o fiinţă ce indică spre relative revolute?

Filosofând filosofia ne plasăm după filosofie,
dincolo de ea, în reflecţie secundă:
reflectând reflectarea noi medităm la „a medita”
şi ne privim în oglindă prin golul lui „a vrea”...

Voim să fie sens în sens deopotrivă
şi înţeles deplin în orice înţeles cu hibă;
vrem ca filosofia să fie filosofie sublimă
şi în ea însăşi şi-n jocul secund de care se animă.

Dorim să filosofăm la a filosofa despre filosofie,
vrem în profund de înţeles să căutăm mărturie
încredinţării simptomatice ce ne mână spre cugetare
de gânduri gândite prin întrebări întrebătoare!"







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Radu Lucian Alexandru